ژنیکوماستی

ژنیکوماستی همان بزرگی سینه در مردان است. علائم این بیماری گاهی افزایش وزن و عدم تعادل هورمونی مثل اختلالات مختلف غدد درون ریزی است که موجب تولید تستوسترون می‌شوند. در آقایان ضخامت نرمال بافت پستان از 3 تا 2/5 سانتیمتر کمتر است ولی در هنگام بروز ژنیکوماستی، بافت غدد پستان بزرگ می‌شود که این افزایش سایز منجر به دردناک شدن و حساس شدن بافت پستان می‌شود. بزرگی ممکن در یک طرف یا هر دو طرف روی دهد. به طور عادی در زمان بلوغ یا با افزایش سن در اثر تغییرات هورمونی، شاهد بزرگی سینه در مردان خواهیم بود. این تغییرات بین دو هورمون استروژن که هورمون زنانه است و تستوسترون که هورمون مردانه می‌باشد، اتفاق می افتد. در شرایط طبیعی هورمون تستوسترون در بدن خانم‌ها و هورمون استروژن در بدن آقایان کم ترشح می‌شود و زمانی که تعادل بین این دو هورمون بهم بخورد احتمال بزرگ شدن سینه وجود دارد. البته مصرف برخی مواد خوراکی از قبیل داروهایی که بدون نسخه تهیه می‌شوند مثل داروهایی که جهت افزایش حجم عضله و دوپینگ به کار می‌روند و داروهای غیر قانونی در بزرگ شدن بافت پستانها مؤثر هستند.

ژنیکوماستی

سن متداول ژنیکوماستی

امکان وقوع ژنیکوماستی در پسران نوجوان 13 تا 19 ساله هم وجود دارد. می‌توان گفت 65% پسران 14 ساله به ژنیکوماستی مبتلا هستند. چیزی در حدود یک سوم پسرانی که در سن بلوغ قرار دارند، دچار عارضه‌ی ژنیکوماستی می شوند. این آمار در بزرگسالان به کمتر از 1% می‌رسد. بزرگ شدن پستان معمولاً خفیف و بدون درد است ولی بعضی از مردان از این موضوع رنج می‌برند و اعتراض می‌کنند.

تشخیص ژنیکوماستی

ژنیکوماستی در غالب موارد به علت مصرف برخی داروها یا بیماری کبد بروز می‌کند. در نوجوانان این عارضه تا دو سه سال بعد رفع می‌شود و نیازی به انجام آزمایش نیست ولی در مردان و سنهای بالاتر  احتمال دارد بزرگ شدن سینه به علت یک بیماری باشد و به همین دلیل باید یکسری آزمایشات انجام شوند.

درمان ژنیکوماستی

این مشکل بیشتر مواقع به درمان خاصی نیاز ندارد و امکان دارد با قطع مصرف داروهایی که باعث بزرگ شدن سینه شده‌اند، برطرف شود. اگر فرد دچار درد و حساسیت شده باشد با درمان دارویی بافت اضافی پستان را برطرف می‌کنند و گاهی نیز برای رفع این مشکل از جراحی کمک می‌گیرند. دکتر کامران بابایی فوق تخصص جراحی پلاستیک در این زمینه اطلاعات کافی را در اختیار بیماران خود قرار می‌دهند.

ژنیکوماستی کاذب

هرگونه افزایش بافت چربی ژنیکوماستی نیست. گاهی پسران و مردان دارای چربی زیادی در قفسه‌‌ی سینه هستند که باعث می‌شود سینه‌هایشان بزرگ به نظر برسد، به این حالت ژنیکوماستی کاذب می‌گویند.

14 − سه =